język polski język angielski
Northcoast | Włoskie produkty premium

Polacy od lat rozsmakowują się we włoskiej kuchni

Według przygotowanego przez PBS na zlecenie North Coast raportu, aż 48 proc. respondentów w przedziale wiekowym 18-44 lat wskazało kuchnię włoską jako ulubioną kuchnię zagraniczną Polaków, a ponad połowa (52 proc.), jedząc w restauracji, zamawia dania kuchni włoskiej*. Nic więc dziwnego, że wpisała się ona na stałe w codzienne menu wielu polskich rodzin. Kochają ją dzieci, uwielbia młodzież, delektują się nią dorośli. Nie ma chyba nikogo, kto przynajmniej raz w życiu nie spróbowałby pizzy, spaghetti, risotto czy choćby słodkiego tiramisu. Co sprawia, że w rankingu preferowanych przez Polaków kuchni innych krajów – to właśnie włoska deklasuje pozostałe kuchnie?

Włosi, podobnie jak my, niezwykle cenią sobie tradycyjne, domowe jedzenie. Dania mają być aromatyczne i przyrządzone ze świeżych, lokalnych, sezonowych produktów. Dlatego kuchnia włoska, niezmiennie od lat, cieszy się niesłabnącą popularnością wśród polskich konsumentów. Potwierdza to przygotowany przez PBS najnowszy raport dotyczący zwyczajów żywieniowych Polaków. W opinii badanych kuchnia włoska jest przede wszystkim smaczna (70 proc.) i szybka w przygotowaniu (55 proc.).

Urok włoskiej kuchni? Prostota i miłość do jedzenia!

Chociaż Włochy podzielone są na kilkanaście regionów, a każdy z nich kultywuje swoją tradycję kulinarną, to wszystkie mają wspólny mianownik. Włoska kuchnia bez wątpienia przyciąga swoją prostotą i łatwością w przygotowaniu. Z taką opinią zgodziło się aż 65 proc. badanych. I właśnie w tym tkwi jej piękno i wyjątkowy smak. Wykorzystując łatwo dostępne, świeże składniki, aromatyczne zioła i oliwę z oliwek, niemal każdy jest w stanie przygotować smaczne danie. To, co zdecydowanie łączy nas z Włochami, to miłość, jaką darzymy jedzenie, a także celebracja czasu z bliskimi podczas wspólnego posiłku. Dzięki temu nawet pozornie mało ekscytujące danie, jak makaron z pomidorowym sosem, okazuje się być prawdziwą ucztą dla podniebienia. Nic zatem dziwnego, że włoskie dania szturmem zdobyły serca Polaków!

Pasta, pizza, pasta

Okazuje się, że preferencje co do wyboru konkretnych potraw uzależnione są od miejsca ich spożywania. Ulubionymi daniami kuchni włoskiej przygotowywanymi przez Polaków w domu są: spaghetti (45 proc.), pizza (20 proc.) oraz inne rodzaje makaronów (11 proc.). Z kolei wśród dań zamawianych w restauracji na pierwszym miejscu zdecydowanie króluje pizza (73 proc.), za nią zaś plasuje się spaghetti (32 proc.). 52 proc. mieszkańców Polski, jedząc w restauracji lub zamawiając jedzenie na wynos, wybiera dania kuchni włoskiej. To właśnie ona, zaraz po rodzimej kuchni polskiej (58 proc.), jest pierwszym wyborem Polaków spośród pozostałych kuchni europejskich i azjatyckich. Co ciekawe, im niższy wiek, tym kuchnia włoska wybierana jest chętniej. Największy odsetek zwolenników włoskiej kuchni znajdziemy w przedziale wiekowym 18-29 lat (40 proc.) i 30-44 lata (42 proc.).

Polacy doceniają oryginalne, włoskie produkty

Menu kuchni włoskiej opiera się na potrawach przygotowywanych zwykle zaledwie z kilku, za to świeżych i doskonałych jakościowo produktów w tej kwestii nie ma żadnych kompromisów. Pomidory koniecznie słodkie, soczyste i skąpane w gorącym słońcu, cebula, czosnek i oliwki stanowią podstawę niemal każdego dania z Italii. Znajdziemy je w makaronach, sosach czy bruschettach. Bardzo ważnym składnikiem włoskiej kuchni są także sery: Parmezan, mozzarella, gorgonzola czy mascarpone lub ricotta. Nie zapominajmy również o mące, m.in. tej typu 00, z której wyrabiane jest ciasto na pizzę. Niezbędnym uzupełnieniem każdej potrawy są także świeże zioła, jak oregano, bazylia, tymianek, rozmaryn i estragon. Wreszcie frutti di mare, czyli owoce morza, a wśród nich: ryby, skorupiaki i mięczaki, serwowane najczęściej z grilla. W polskich domach po włosku gotujemy chętnie i często, dlatego sięgamy po produkty pochodzące prosto z Włoch. Wśród najczęściej kupowanych włoskich produktów spożywczych znalazły się: makaron (72 proc.), sosy/pesto (53 proc.), ser (50 proc.), oliwa (26 proc.), wędlina (17 proc.) i oliwki (16 proc.).

Polacy kochają włoską kuchnię, a samodzielnie przygotowując dania, coraz częściej wybierają tylko najlepsze, włoskie produkty spożywcze. Ponad połowa badanych, bo aż 58 proc., deklaruje zakup oryginalnych, włoskich produktów. To dowodzi, jak ogromną wagę Polacy przywiązują do jakości, i z jaką pieczołowitością podchodzą do odwzorowywania potraw kuchni włoskiej w swoich domach – komentuje Maciej Stróżyk, Prezes North Coast, największego w Polsce importera i dystrybutora wysokogatunkowych produktów spożywczych pochodzących przede wszystkim z Włoch. Firma istnieje od 30 lat, a od 2020 roku jest częścią francuskiej grupy mleczarskiej LACTALIS. „Od trzech dekad w North Coast obserwujemy jak zmieniają się przyzwyczajenia oraz upodobania Polaków. Z roku na rok notujemy wzrost popularności kuchni włoskiej i zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy nieodłączną częścią tej rewolucji kulinarnej w Polsce.” – mówi M.Stróżyk i dodaje -  „Gdy zaczynaliśmy w 1992 roku w naszym katalogu produktów było zaledwie kilkadziesiąt pozycji. Aktualnie w ofercie mamy ponad 3 000 produktów premium renomowanych marek spożywczych tj. Galbani, Cirio, Agnesi, Castelli, Cellini, Riso Gallo, Lotus, Surgital, Bertani. Naszymi klientami są zarówno wielkopowierzchniowe hipermarkety, jak i małe, lokalne placówki spożywcze, a także przedstawiciele kanału HoReCa, czyli właściciele restauracji, pizzerii, kawiarni, barów, czy pubów, którym przede wszystkim zależy na najwyższej jakości serwowanych przez nich posiłków.”

Kuchnia włoska jest kuchnią zbilansowaną i przywiązująca dużą wagę do jakości, a nie ilości składników. Najbardziej znane przepisy kulinarne we Włoszech powstawały w zwykłych domach, przygotowywane przez mamy i babcie, a nie uznanych na całym świecie szefów kuchni. To sprawia, że włoska kuchnia jest kuchnią domową, łatwą do odtworzenia, a jej słynne dania może przyrządzić praktycznie każdy amator gotowania.

*Badanie zwyczajów żywieniowych mieszkańców Polski”; CATI n=812; luty 2022 r.; zrealizowane przez PBS Sp. z o. o. na zlecenie North Coast S.A.

 
Marki
Facebook Instagram